Dobré ráno všem,
Martinu Vaculíkovou jsem poznal díky mocné síle internetu a jsem za to rád. Jednak z důvodu, že se mi v rámci #StrategyTalk konečně rozšiřuje počet žen. A zadruhé mě to víc utvrzuje v tom, jak důležitý je v marketingu i ženský pohled na svět. Přeji příjemné čtení.
Každá úspěšná kampaň začíná dobrým briefem. Zkus se tedy představit ve formě briefu s nejpodstatnějšími informacemi, které bychom o tobě měli vědět. Popiš sebe sama ve formě krátkého headlinu.
Srdcařka. Žena, která jednoduše miluje život, má radost z malých věcí a neumí lhát.
Jaké zvíře nejlépe vystihuje tvůj charakter a proč?
Myslím, že z každého zvířete mám něco. Ze psa věrnost a dobrotu, z kočky eleganci říct ne a nebýt otrokem lidí, z motýla barevnost duše, z medúzy umění žahnout, ale nespálit, ze lva péči o rodinu. A když budu chtít, měním povahou svou barevnost jako chameleon, pomalu a stabilně.
Pokud bys byla influencer, jaký typ obsahu bys sdílela se svými fanoušky?
Moc ráda vařím a peču, tak bych pravděpodobně byla food influencerka.
Jak bys popsala osobu, který je tvůj naprostý protiklad?
Introvert, analytik, muž, který si furt jen na něco stěžuje a fňuká, jak je život nespravedlivý. Bez kreativity.
Jaká byla tvá cesta ke strategii a plánování?
Docela klikatá, pestrá, ale přesto pozvolná. Vystudovala jsem žurnalistiku, jako novinářka jsem pracovala jen velmi krátce, už při škole mě zlákal svět digitálu a marketingu. Láska k obsahu mi ale zůstala. Vždycky jsem byla spíše na texty a obrázky než na čísla. Pracovala jsem v malé české firmě, školila jsem studenty i malé podnikatele, dělala v nadnárodním retailovém korporátu a každá maličkost mi něco přinesla a posunula mě. Ať už jsem zadávala první PPC reklamní sestavy, řešila, jak by měl operátor v kurýrní službě komunikovat se zákazníkem, nebo koordinovala velkou digitální kampaň. Jsem vděčná, že moje cesta byla tak pestrobarevná a díky každému úspěchu i kopanci můžu vše zúročit na své aktuální strategické pozici ve Fragile.
Proč sis tohle zvolila jako živobytí?
Cítila jsem, že tahle práce, to jsem já. Moc mě to baví a to vnímám jako nejdůležitější důvod, proč děláme nějakou práci. Navíc ve Fragile jsem potkala skvělou partu lidí a poznala prostředí, kde energie neproudí jen jedním směrem, ale cirkuluje. To, co do té práce ze sebe dám, se mi následně vrací. A to je boží!
Jaký neobvyklý zvyk nebo absurdní věc máš nejradši?
Aktuálně asi svou malou závislost na aromaterapii. Před každou důležitou prezentací se potřebuji buď dobře namotivovat nebo se uzemnit. A na to jsou esence geniální!
Kdo tě v současné době nejvíce ovlivňuje?
Nové prostředí digitální agentury Fragile, táta a moje kamarádka Jaruška.
Jaké nové chování nejvíce zlepšilo tvůj život v posledních několika letech?
To bylo někdy loni v létě, kdy jsem po 8 letech jógy 1-2x týdně najednou začala sama jógu praktikovat každé ráno sama doma. Ta změna v těle a hlavně v hlavě je neuvěřitelná.
Stratégové jsou dobří pozorovatelé světa, aby nacházeli insighty. Můžeš popsat nějaký tvůj nedávný postřeh (například v MHD), který ti uvíznul v hlavě?
Není to úplně z MHD, ale docela mě fascinovalo, když mi moje kamarádky popisovaly, že jsou na Instagramu jen proto, aby tam sledovaly svoje děti, které právě vstupují do puberty.
Máš nějaké hobby nebo sportuješ?
Jak jsem už zmínila, věnuju se józe a zajímá mě také spousta souvisejících věcí jako je aromaterapie nebo meditace. Když se potřebuju nabít, jdu většinou do lesa, nebo aspoň do Hvězdy. A občas se ráda ponořím do světa kreativity a vždycky mě zaručeně rozsvítí cestování.
Můžeš se podělit o jeden slajd z libovolné prezentace, na které ses podílela, a jsi nejvíce pyšná?
Jsem ráda vizuální, sdílím jeden slide z nedávné prezentace, který jsem nazvala Magic Brand Eye.
Jakou radu bys dala mladým stratégům? Co by měli ignorovat?
Obecný návod, jak tuhle práci dělat, opravdu neexistuje. Musíte být vnímaví k detailům a zároveň si udržet nadhled. Najděte si vlastní styl, který vám při tvorbě strategií bude fungovat. Možná se to ale neobejde bez několika pokusů a omylů. Což je dobře, protože na tom se člověk naučí nejvíc.
Jaká byla nejlepší rada, kterou ti kdo dal v rámci strategie?
Mysli na brief a na cílovku! A taky to, že největší poklady se většinou ukrývají v zápisech ze zákaznické infolinky.
Podstatnou rolí je i sledování trendů. Který trend z poslední doby považuješ za nejzajímavější a proč?
Líbí se mi trend streamovacích služeb a to, jak se hezky adaptují na lokální český trh – Netflix, HBO GO, Spotify a další. Není to tak dávno, kdy bylo pro Čechy nemyslitelné za online obsah dobrovolně platit a všichni pirátsky stahovali filmy a hudbu jako o závod. A zdaleka to není jen trend dnešních mileniálů, nedávno si třeba Spotify Premium nastavoval i můj táta.
Jaký populární trend v zahraničí bys chtěla, aby byl také populární v České republice?
Odpolední siesta a vůbec lepší work-life balance. To se stále ještě velmi učíme. Workoholismus není žádné hrdinství, spíše smutný příběh.
Co pro tebe znamená slovo “filosofie”?
Způsob myšlení, názory, postoj k životu…
Jak se překrývají tvé profesionální a osobní přesvědčení?
Myslím, že téměř 100%. Nemohla bych dělat něco, čemu nevěřím. Ale přirozeně jsou mi nějaké projekty bližší než jiné, to je normální.
Jak žiješ v přítomnosti, když tvou prací je odhalit budoucnost?
Být v přítomnosti, to je moje každodenní challenge a mantra. Mám ráda vytváření příběhů a občas si uletím do jiných budoucích světů a tak je to zpřítomnění někdy fakt těžké. Znám na to ale skvělé cvičení, kdy se během dne zastavím a napíšu si na lísteček několik věcí, které právě teď vidím, slyším, cítím na těle, cítím na jazyku a cítím nosem. A někdy stačí “jen” hluboký nádech, výdech.
Jaká přesvědčení nebo návyky změnily tvůj život v posledních pěti letech?
Víra v to, že všechno má svůj důvod a nakonec to dobře dopadne. A pokud to dobře nedopadlo, tak to ještě není konec.
Co děláš, když se cítíš přemoženě nebo dočasně nesoustředěně?
Pokud je to v práci, jdu ven na vzduch, dám si kafe nebo se nadechnu nějakého povzbuzujícího esenciálního oleje. Když je více času, tak pomůže delší procházka ideálně v přírodě, jóga, nakopávací hudba nebo třeba seriál.
Měli by stratégové žít více filosofické životy?
Ne nijak přehnaně. Spíše bychom se měli umět co nejlépe vcítit do různých typů cílových skupin. Často žijeme ve své sociální bublině a máme tendenci z postojů lidí okolo nás dělat všeobecné pravdy.
Máš nějaké užitečné mentální nebo heuristické modely?
Selský rozum a intuice jsou ten nejlepší framework.
Stratégové také hodně čtou. Četla si v poslední době nějakou knihu, která rozšířila tvou schopnost empatie?
Síla zranitelnosti od Brené Brown. Kniha, která má velký přesah do pracovního i lidského seberozvoje. Protože být zranitelný znamená projevovat velkolepou odvahu! Sympatické také je, že kniha vychází z pečlivého 12letého výzkumu.
Který internetový zdroj čteš nejraději?
Mediář, Facebook, LinkedIn, MaM, Forbes… občas také poslouchám zajímavé podcasty nebo TED talky.
Děkuji Martino za rozhovor!
You must be logged in to post a comment.