Na závěr bych se s vámi chtěl podělit o několik procvičovacích technik, které vám pomohou posunout se ve správném myšlení stratéga. Uvědomit si důležitost, jak klást otázky a jak uvažovat nad myšlenkami.

Uzavřené vs. otevřené otázky

Dobrý průvodce diskuzí navádí lidi, aby nejen odpovídali na otázky, ale také vyprávěli příběhy. Následující cvičení spočívá v tom, že přeměníte uzavřené otázky na otevřené otázky, aby byla větší pravděpodobnost, že se vaši respondenti otevřou a začnou vyprávět příběhy. V některých případech můžete také použít uzavřené otázky jako výchozí bod k následující otevřené otázce.

  • Už jste někdy poslali sms zprávu během řízení auta?
  • Podařilo se vám během vašeho posledního nákupu najít vše, co jste hledali?
  • Řekli byste, že cestujete do zahraničí často?
  • Sdílíte na Instagramu hodně fotografií?
  • Dáváte přednost nakupování ve velkých obchodních centrech nebo v lokálních obchodech?
  • Když jde o technologické novinky, tak jste první, kdo si je chce vyzkoušet?
  • Jak často jíte sladkosti?
  • Máte tendenci kupovat věci, které jsou ve výprodeji?

Obecné vs. specifické otázky

Někdy mohou být všeobecné otázky dobré. Většinou však obecné otázky vedou k obecným odpovědím. Vaším cílem během focus group nebo IDI (in-depth interviewing neboli individuální hloubkový rozhovor) je, aby vaši respondenti byli konkrétnější, nebo je musíte přimět sdílet osobní zkušenosti a zážitky z jejich života, namísto toho, aby vám poskytli neurčitý výklad, u kterého můžete počítat se zevšeobecněním. Cvičte tím, že upravíte následující obecné otázky na specifické otázky, které přimějí lidi k tomu, aby mluvili o svých osobních zkušenostech.

  • Na koho se obvykle obracíte, pokud potřebujete radu týkající se vztahů?
  • Jak byste definovali pohodlí, když padne řeč o nakupování ve večerce?
  • Zkoušeli jste někdy přestat kouřit?
  • Které faktory způsobí, že přejdete od jednoho prodejce k druhému?
  • dy máte nejčastěji tendenci dát si malé občerstvení?
  • Jaký typ kutilských projektů obvykle provádíte kolem domu?
  • Kde obvykle vyhledáváte propagační nabídky?
  • Jak obvykle plánujete svou dovolenou?
  • Baví vás hazardní hry?
  • Vaši výplatu utratíte celou nebo si něco odkládáte stranou?

Reverzní inženýrství

Podívejte se na následující reklamní spoty a snažte se pomocí zpětné analýzy odhalit strategickou myšlenku, která vedla k tomuto kreativnímu nápadu.
Poznámka: Jako strategický nápad nemůžete používat tagliny nebo klíčové sdělení ze spotu.

Volkswagen: Get In. Get Happy
Oreo: Wonder if I gave an oreo to you
Lowe’s: Never Stop Improving
Tide: Talking Stain
Liberty Mutual: Responsibility. What’s your policy?
GE: If I only Had a Brain
Intel: Handshake
IKEA: Living Together

Categories: Planning Academy