Pokud jste dostali práci ve velké agentuře, tak je pravděpodobné, že nebudete mít zpočátku dobrou orientaci v agentuře. Pravděpodobně si nezapamatujete nic z vašeho prvního pracovního dne. Hodně lidí vám potřese rukou, dostanete pár dokumentů k podepsání, a poté budete zavedeni do vaší kanceláře, která bude vybavena psacím stolem, skříňkou, počítačem a telefonem. Buď budete mít vlastní kancelář, nebo ji budete s někým sdílet. A pokud budete mít stejnou zkušenost jako já, tak během prvních pár hodin se ponoříte do detailů podnikání vašich klientů.
Než tady rozeberu, s kým budete přicházet pravidelně do kontaktu, tak vám ukážu, jak vypadá velká reklamní agentura a kam planneři obvykle zapadají:
Samozřejmě toto schéma se liší v závislosti na agentuře. Některé agentury nabízí full service služby, což znamená, že dělají vše od strategie, přes kreativu až po média. Ostatní agentury nemusejí mít vlastní mediální oddělení, takže jsou jinak uspořádány. V některých menších agenturách dokonce nemají ani plannera.
Pokud tedy začnete pracovat jako planner ve velké nebo středně velké agentuře, tak tohle jsou lidé, s nimiž budete pravidelně přicházet do kontaktu:
Account Manager
Accounťáci jsou centrální nervovou soustavou agentury. Jsou zodpovědní za to, aby se ujistili, že zakázky, o které se starají, jsou ziskové a že klienti, s nimiž denně pracují, jsou spokojeni. To znamená, že představují hlas klienta a zároveň hlas agentury. Pokud jako planner zjistíte pravdu o špatném obchodním modelu klienta nebo špatném směru, kterým spotřebitelé směřují, account manageři mohou zkusit zmírnit tuto pravdu tak, aby se klient neurazil. To je také důvod, proč jsou account manageři často považováni za „většího klienta než samotný klient“. Nejlepší account manageři umí velmi dobře strategicky uvažovat a mohou být vaším největším spojencem. Jelikož se často setkávají s klientem, tak vám mohou pomoci orientovat se na minovém poli kolem klienta, abyste je získali se svou strategií. Pokud account managerům budete pravidelně poskytovat zajímavé insighty, díky kterým budou vypadat chytřeji před klientem, tak vám to v lecčem může v budoucnu pomoc.
Další planneři
Většinu času budete na svém oddělení pracovat nezávisle. Což znamená, že s ostatními plannery nebudete přicházet často do kontaktu, ledaže by vás přitáhli k nějakému projektu, nebo vy je vtáhnete do svého. Takže nejlepší věc, kterou můžete udělat, když máte trochu času, je ochomýtnout se kolem a podívat se, na čem pracují. Zeptejte se, jestli jim nemůžete nějak pomoc a dozvíte se, jak si přemýšlejí. Čím více budete přicházet do kontaktu s ostatními plannery, tím více se zlepší vaše vlastní uvažovací a vypravěčské dovednosti.
Mediální oddělení
Pokud pracujete v integrované reklamní agentuře, tak to znamená, že budete mít mediální oddělení. A pokud ne a o média se stará jiná agentura, tak vy byste měli neustále budovat vztah s touto mediální agenturou. Média, strategie a kreativita jdou ruku v ruce a mediální tým má přístup k nejrůznějším databázím, jako je Simmons a MRI, které vám mohou pomoci s profilováním spotřebitelů. Pokud se také spřátelíte s lidmi z médií, tak vám mohou například pomoc získat materiály v podobě časopisů, které budete chtít. To je nesmírně důležité, pokud chcete mít neustále kulturní přehled.
Interní výzkumné oddělení
I když jsou planneři zodpovědní za hledání podstatných informací z výzkumů, některé agentury mají stále dostatečný rozpočet na to, aby si dovolili zkušeného člověka v oblasti výzkumů. S ním je dobré se kamarádit, protože má všechna hesla k výzkumným databázím, do kterých agentura platí přístup, a může vám ukázat, jak se v takové databázi orientovat, abyste co nejrychleji a nejefektivněji našli odpovědi. Jedná se zároveň o čaroděje, pokud jde o hledání statistických údajů na náhodné klientské otázky.
Když jste limitováni časem, nebo prostě nevíte, kde začít hledat odpovědi na konkrétní téma, tak vám výzkumné oddělení může velmi pomoc.
UX oddělení
S tímto oddělením se nejčastěji setkáte u agentur zaměřených na digitální kampaně. Podobně jako planneři se UX oddělení zajímá o vytváření map uživatelského rozhodovacího procesu, aby mohli vytvářet lepší online a offline zážitky pro spotřebitele. Nejčastěji bývají jedním z vašich nejbližších spojenců při prodávání strategického nápadu accounťákům, kreativcům a klientům.
Dodavatelé
Dříve nebo později se vám budou ozývat po telefonu nebo přes e-mail různí dodavatelé, kteří se vám budou snažit prodat své služby z oblasti výzkumu, monitorovací platformy sociálních sítí apod. Vaše oddělení bude mít nejspíš někoho s kontakty na dodavatele, kteří vám pomohou s výzkumy. Je však dobré mít přehled nových dodavatelů, protože tímto způsobem se může objevit příležitost k výzkumu, kdy můžete vyzkoušet něco nového nebo vám to alespoň pomůže snížit náklady při vyjednávání se stávajícím dodavatelem služeb.
Klienti
S klientem nebudete přicházet do kontaktu tak často jako account manager, ale budete pracovat s širokou škálou klientů. Od klientů na „juniorské“ úrovni (kteří jsou si sami sobě šéfem) až po CMO (Chief Marketing Officer). Jako planner musíte mít na paměti jednu věc: ne všichni klienti jsou si rovní. Někteří klienti mají mnohem méně marketingových zkušeností než jiní, což znamená, že každá prezentace je příležitostí pro vzdělávání klientů. Chcete-li zvýšit pravděpodobnost, že vaše strategie spatří denní světlo, tak budete chtít vybudovat pevné vztahy se všemi klienty, ale především s těmi klienty, kteří provádějí výzkumy. To je místo, kde budete mít největší dopad díky tomu, že nadhodíte nové otázky ke čtvrtletnímu monitoringu značek a zasejete semínka zvědavosti na nové výzkumy, které by mohly pomoc odhalit zajímavé spotřebitelské insighty. Když svým klientům pomůžete, aby vypadali před svými šéfy chytřeji, tak se vaše strategie a kreativa dostane až na vrchol.
You must be logged in to post a comment.